Veel Gestelde Vragen2025-03-28T10:57:42+02:00
Voorlezen : Voorlezen :

Veel gestelde vragen (VGV) over de Voedselbank

Hanteert Voedselbank Breda eigen normen of regels?2025-03-15T20:19:24+02:00

De Voedselbank Breda is aangesloten bij de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken, opgericht op 15 mei 2013, een landelijke, overkoepelende organisatie van voedselbanken in Nederland.

Elke voedselbank die lid is van de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken heeft zich gecommitteerd aan het door de Algemene Leden Vergadering vastgestelde Voedselbank Reglement waarin de beleidsuitgangspunten en afspraken zijn vastgelegd. Zo’n 3 keer per jaar komen de leden bijeen in een Algemene Ledenvergadering. Daar worden de belangrijke besluiten genomen.

Landelijk wordt erkend dat het toepassen van die richtlijnen en afspraken lokaal maatwerk vraagt.
Een voedselbank is onderdeel van een lokaal netwerk van samenwerkende partners, instellingen, leveranciers/donoren en belanghebbenden. Hierdoor is de wijze van werken altijd een keuze van het bestuur van de verantwoordelijke stichting.

In Breda interpreteren we de landelijke richtlijnen met een helder hoofd en een warm hart.
Als we spreken over noodhulp is er sprake van nood, in die situaties volgt een helder hoofd, het warme hart.

De officiële documenten van de Vereniging van Nederlandse Voedselbanken hebben wij onder deze link beschikbaar gesteld om te downloaden.

Wat zijn de uitgangspunten bij de beoordeling?2025-03-16T14:00:09+02:00
Vertrouwen versus wantrouwen
Als voedselbank helpen we nog lang niet alle mensen in Breda die behoefte hebben aan onze dienstverlening. Schaamte en onbekendheid lijken hiervoor belangrijke redenen te zijn. Maar een van de meest belangrijke reden is dat mensen bij aanmelding opnieuw  moeten voldoen aan de zoveelste confronterende bureaucratie. Het is van het grootste belang dat door hen zo min mogelijk drempels worden ervaren. Waar men bij sommige hulpverlenende instanties nogal eens het gevoel krijgt met wantrouwen benaderd te worden, zou dit bij voedselbanken volstrekt niet aan de orde moeten zijn.
Niet (meteen) gekoppeld aan professionele hulp
“Geen pakket zonder traject” is geen voorwaarde meer voor de (eerste) acceptatie door de voedselbank. De hulp van de voedselbank is bedoeld om een moeilijke financiële situatie te overbruggen. Tegen die achtergrond is het niet van belang dat bij de aanmelding ook al meteen professionele hulp moet worden gezocht. Wij geven mensen graag de ruimte om op adem te komen.
Geen nodeloze eindtermijn
Hoewel we dit in Breda al in de praktijk brachten vinden we het van groot belang dat deze situatie ook landelijk wordt (h)erkent. In de toelichting op de nieuwe criteria wordt erkent dat er een groep mensen is waarbij het handhaven van de 36 maanden limiet geen haalbare richtlijn is. Voor deze mensen is het mogelijk gemaakt om ook na het verstrijken van de maximale periode van drie jaar gebruik te maken van onze dienstverlening.
Oplossen van de “Voedselbank-val”
Er mensen die net boven onze leefgeldnorm zitten maar voor wie het ook erg moeilijk is om rond te komen. Bekend voorbeeld: een deelnemer die bij hercontrole net boven de grens komt. Dan is sprake van de voedselbank-val: net bóven onze norm betekent immers beduidend minder leefgeld dan net ónder onze norm plus de waarde van ons wekelijks voedselpakket!
In Breda onderzoeken we op dit moment het invoeren van een structurele methode om geleidelijk onze dienstverlening af te bouwen. Op dit moment gebruiken we daar in Breda bij voorkomende gevallen een maatwerk oplossing voor gebaseerd op het stapsgewijs terugbrengen van het aantal boodschappendagen per maand van de betrokken deelnemer van 4/4 naar 4/3, 4/2 enz.
Kom ik in aanmerking?2025-04-01T22:27:30+02:00

Om in aanmerking te komen voor een voedselpakket moet u voldoen aan een aantal criteria die de Voedselbank Breda toetst naar aanleiding van een online aanvraagformulier. Het online formulier vindt u hier.

Bij het het vaststellen van de toekenningscriteria is uitgegaan van de door het Nibud berekende bedragen voor het basis behoeftepakket. Dat wil zeggen de minimale uitgaven van een zelfstandig huishouden op bijstandsniveau aan onvermijdbare basale zaken zoals voedsel, kleding en wonen. Ook de uitgaven aan enkele andere moeilijk te vermijden kostenposten (bijv. enkele verzekeringen, niet-vergoede ziektekosten en persoonlijke verzorging) zijn meegeteld. Uitgangspunt is, dat per huishouden slechts 1 pakket wordt verstrekt. Het normbedrag voor toelating conform criteria en de grootte van het voedselpakket worden met name bepaald door het aantal inwonende gezinsleden.

Normbedragen per maand in 20252025-03-15T19:19:16+02:00

Wanneer kom ik in aanmerking?

Of je hulp krijgt, hangt af van hoeveel je iedere maand overhoudt voor boodschappen en kleding. Dat rekenen we uit door alle inkomsten op te tellen. En daar trekken we de vaste kosten zoals huur en energie vanaf. Wat overblijft is het bedrag voor boodschappen. In onderstaande tabel staan een aantal vaste kosten die de Voedselbank automatisch aan je toe kent. Voor deze berekening wordt uitgegaan van het aantal personen vermeld in de aanvraag. Je hoeft dus zelf deze kosten niet meer op te geven in de aanvraag.

Soort uitgave Vaste kosten en berekening
Abonnementskosten (internet, TV, (mobiele) telefoon 1 persoon € 84,00 + €21,00 voor elk bijkomend gezinslid
Persoonlijke verzorging 1 persoon € 15,75 + € 15,75 voor elk bijkomend gezinslid
Sociale participatie 1 persoon € 60,00 + € 20,00 voor elk bijkomend gezinslid
Vervoerskosten 1 persoon € 52,50 + € 18,90 voor elk bijkomend gezinslid. Maximum €183.
Was- en schoonmaakmiddelen 1 persoon € 10,50 + € 5,25 voor elk bijkomend gezinslid
Kledinggeld en kleine reparatie € 70,00 voor alleenstaande. Voor aanvrager en partner (zonder kinderen € 140,00 en voor kinderen tot 21 jaar (zonder inkomen) komt er per kind € 70,00 erbij

Normbedragen

Is het bedrag, wat je na aftrek van je vaste lasten overhoudt lager dan ons ‘normbedrag’? Dan ben je welkom.

De hoogte van het normbedrag hangt af van de grootte van jouw gezin. Ben je bijvoorbeeld alleenstaand en houd je minder dan € 325,00 over voor eten? Dan krijg je voedselhulp. Deze € 325,00 is ons normbedrag voor een alleenstaande zonder kinderen. Voor elk bijkomen gezinslid is komt er € 120,00 erbij. Voor 2 personen is de norm dan € 445,00 en voor 3 personen is dat € 565,00. De norm is dus afhankelijk van de grootte van jouw gezin.

Kan ik ook zelfstandig een aanvraag doen?2025-05-23T14:59:19+02:00
Iedereen kan zelfstandig een aanvraag doen om in aanmerking te komen voor deelname aan de dienstverlening van de voedselbank.
Wij hebben daarvoor een online formulier gemaakt dat u hier vindt.

Om het online formulier goed te kunnen invullen heeft u de financiële gegevens van de afgelopen drie maanden nodig. In die gegevens vindt u de antwoorden die we in het online formulier stellen. De Voedselbank neemt alleen formulieren in behandeling die volledig en juist zijn ingevuld.

Na het indienen van de online aanvraag worden uw gegevens eerst bekeken door speciaal hiervoor aangewezen vrijwilligers van de Voedselbank. Zij controleren uw aanvraag op volledigheid en doen een eerste toetsing of de aanvraag aan de gestelde normen voldoet.
Wie kan mij helpen bij het invullen van het online formulier?2025-05-23T14:57:43+02:00

Pagina op dit moment in onderhoud, onze excuses voor de overlast

Pagina op dit moment in onderhoud, onze excuses voor de overlast

Wat als ik afgewezen word?2025-03-16T14:02:30+02:00

Alleen het bestuur van de Voedselbank in Breda kan uw aanvraag afwijzen

Het bestuur van de voedselbank in Breda is volledig onafhankelijk in het beslissen over de aan haar aangeboden aanvragen. Zij is hierover aan niemand enige verantwoording verschuldigd. Het is dus niet mogelijk dat u al tijdens een intakegesprek of via uw bewindvoerder te horen krijgt dat uw aanvraag wordt afgewezen. Ongeacht de hoogte van uw gezinsinkomen is een aanvraag altijd mogelijk.

Voedselbank Breda beoordeelt allereerst met haar hart en pas in tweede instantie met haar hoofd.
Noodhulp wordt dus niet alleen gegeven op basis van de beschikbare euro’s per maand.

Het bestuur biedt aanvragers die in een eerder stadium zijn afgewezen altijd de mogelijk hiertegen in beroep te gaan. U kunt dit doen door een mail te sturen naar aanmelding@voedselbankbreda.nl met in het onderwerpveld de tekst “beroep aanvraag“. U krijgt dan een uitnodiging met een van de beoordelende bestuursleden. Met hen kunt u uw persoonlijke situatie bespreken, waarna ze een definitief oordeel zullen geven.

Wat wordt er onder “gezinsinkomen” verstaan?2025-03-16T13:39:55+02:00

Een gezin is voor de Voedselbank een aantal personen die gezamenlijk een huishouding voeren.
Bij het beoordelen van het gezinsinkomen worden alle netto inkomsten, inclusief toeslagen en (voorlopige) teruggaaf Inkomstenbelasting van alle gezinsleden van 21 jaar of ouder meegerekend. Van de inwonende (volwassen) kinderen met eigen inkomen uit arbeid of uitkering mag een bijdrage aan het gezinsinkomen worden verwacht (kostgeld).

De volgende inkomsten worden niet meegerekend:
– Inkomsten die een specifiek doel hebben, zoals langdurigheidstoeslag, bijzondere bijstand en kleine inkomsten uit hobby.
– Neveninkomsten van kinderen zoals een krantenwijk of bijbaantje.
– Vakantietoeslag.
– Kinderbijslag.
– Studiefinanciering inwonende kinderen.
– Persoonsgebonden budget [PGB].

Deze inkomsten worden gezien al doeluitkeringen.
De hieruit voortvloeiende kosten worden dan ook niet aan de uitgave kant op het inkomen in mindering gebracht.

Vriendelijk en met respect met elkaar omgaan2025-03-16T13:53:40+02:00

Tijdens een boodschappendag kan het soms erg druk zijn, het weer kan tegen zitten en de uitgifte duurt misschien door omstandigheden langer dan u gewend bent. Allemaal omstandigheden waardoor er irritatie kan ontstaan. Maar hoe lastig of vervelend ook, we verwachten van alle deelnemers én vrijwilligers dat we op een vriendelijke en respectvolle wijze met elkaar omgaan. Vermijd agressief of brutaal gedrag. De vrijwilligers zijn er om de deelnemers te helpen en soms dienen ze daarvoor een deelnemer aan te spreken op het gedrag. Wij verwachten van de deelnemers dat ze naar de aanwijzingen of verzoeken van vrijwilligers luisteren en er gehoor aan geven. Een plezierige sfeer is de verantwoordelijkheid van ons allemaal.

Drank en drugs zijn strikt verboden2025-03-16T13:55:12+02:00

Bij de VoedselBank is het gebruik van alcohol of drugs verboden. Mensen die onder invloed zijn van alcohol of drugs worden onmiddellijk van het terrein verwijderd. Hierop is geen enkele uitzondering mogelijk, dus ook geen medicinaal gebruik van middelen.

Toilet gebruiken2025-03-16T13:56:41+02:00

Als het nodig is kunt u van het toilet gebruik maken bij de uitgang van de winkel aan de rechterzijde. Wij houden het toilet schoon en fris en verwachten van iedereen dat zij daaraan meewerken. Mocht u het toilet niet schoon aantreffen, laat het dan een van de vrijwilligers weten. Natuurlijk mag u ook zelf even een dweil of doek vragen in de kantine om ons hierbij te helpen. Met elkaar zorgen we ervoor dat de toiletgroep schoon en fris is én blijft! De toiletruimte in de kantine is gereserveerd voor de vrijwilligers.

Nog niets gehoord over de aanvraag2025-03-15T20:16:16+02:00

Wanneer u online een aanvraag indient streeft de Voedselbank  erna om binnen 14 dagen een beslissing genomen te hebben.

Een beslissing wordt altijd via SMS en mail aan de aanvrager zélf medegedeeld.
In het geval van toekenning staat er in deze SMS de datum wanner u uw Voedselbankkaart mag komen afhalen. Nieuwe deelnemers worden altijd eerst uitgenodigd voor een welkomstgesprek op ons uitgiftepunt de Koele Mei. Daar ontvangt men de Voedselbankkaart en krijgt men uitleg hoe de Voedselbank werkt.

Belangrijk

Zolang er nog geen uitslag is over uw aanvraag, kunt u vrijdag op de Koele Mei boodschappen komen doen.
U moet dan wel een geldig legitimatiebewijs tonen en uw aanvraag moet in het systeem, met de status “in behandeling bekend zijn.

Zie ook de vraag over het verstrekken van een dagkaart

Uitgifte Locaties en Openingstijden2025-03-26T09:41:13+02:00

Koele Mei

Adres: Koele Mei 2a, 4816 JD Breda
 
Openingstijden afhalen boodschappen: Vrijdag hele dag van 9:00 – 12:00 uur en van 13:00 – 14:00 uur
Om 14:00 uur sluit de winkel
.

Heksenwiel

Adres: Heksenwiellaan 4, 4823 HA Breda
xx
Openingstijden afhalen boodschappen: Woensdagmorgen van 09:30 – 11:00 uur
Om 11:00 uur sluit de winkel
.

De Heuvel (Vlieren)

Adres: Monseigneur Nolensplein 1, 4812 JC Breda

Openingstijden afhalen boodschappen: Donderdagmorgen van 09:30 – 11:00 uur
Om 11:00 uur sluit de winkel

Voedselbank belt niet terug!2025-03-15T19:50:17+02:00
De Voedselbank neemt NOOIT telefonisch contact op met deelnemers en/of begeleiders.
Wij zijn voor vragen over aanvragen alléén bereikbaar via email (aanmelding@voedselbankbreda.nl).
Vanuit dat account krijgt men inhoudelijk antwoord, denk hierbij wij wel aan dat wij ons moeten houden aan de privacy wetgeving. Onze vrijwilligers die de aanvragen afhandelen nemen nooit telefonisch contact met u (aanvrager of bewindvoerder of hulpverlener) op.
We adviseren dan ook met klem niet met uw cliënten af te spreken dat “de Voedselbank” terugbelt, want dat doen we niet.
Telefonisch met betrekking tot vragen is de voedselbank alleen bereikbaar via Zorg voor Elkaar Breda telefoonnummer 076 525 15 15
Aan hun kunt u uw bericht doorgeven.  Afmelden omdat u geen boodschappen kan doen kunt u doen via:
  1. Stuur een e-mail naar aanmelding@voedselbankbreda.nl
  2. Stuur een SMS met #afmelden naar 06-83779519.
  3. Als het echt niet anders kan, bel dan naar 076-525 15 15.

Vergeet niet om altijd het VB-nummer te vermelden dat linksboven op je kaart staat.

Winkelwagens snel terugbrengen2025-03-16T13:42:15+02:00

Wij stellen winkelwagens aan u ter beschikking. Hiermee kunt u de producten die u aangeboden worden in ontvangst nemen. Na gebruik levert u de wagen weer in bij de vrijwilligers aan de uitgang. U kunt de winkelwagen buiten het terrein meenemen om uw boodschappen op het parkeerterrein over te laden. Achterlaten van de winkelwagen op het parkeerterrein of op de straat of het meenemen van een winkelwagen om de boodschappen mee naar huis te nemen is niet toegestaan. Winkelwagens moeten zo snel mogelijk teruggebracht worden, zodat anderen er ook gebruik van kunnen maken. Omdat anderen van uw gedrag afhankelijk zijn wordt deze afspraak strikt gehandhaafd.

Tijd of locatie voor het boodschappen doen wijzigen2025-03-15T19:33:55+02:00

U kunt één keer tijdens de geldigheidsduur van uw VB-kaart de toegewezen tijd en/of locatie wijzigen.

Voor mensen met wisselende werktijden kan een zogenaamde flex-kaart worden aangevraagd.

Flex-kaarten hebben geen vaste boodschappentijd en kunnen vrij gebruikt worden tijdens de openingstijden van het uitgiftepunt. Voor het wijzigen van de toegewezen tijd of locatie of de aanvraag voor een flex-kaart kan een gemotiveerde aanvraag per mail onder vermelding van uw VB-nummer naar aanmelding@voedselbankbreda.nl.

Telefoon gebruik in de winkel2025-03-16T13:45:27+02:00

In de winkel is het gebruik van een mobiele telefoon niet toegestaan. Bellen tijdens de uitgifte is storend voor de mensen om u heen en het hindert een vlotte voortgang van het uitdelen. Mocht u tijdens de uitgifte gebeld worden verwachten we dat u de oproep “wegdrukt”. Mocht het nodig zijn zullen wij u op deze afspraak aanspreken. Het algemene uitgangspunt is dat we vriendelijk en met respect met elkaar omgaan.

U bent uw kaart vergeten2025-03-16T13:47:47+02:00

Zonder kaart heeft u geen toegang tot de VoedselBank Breda. Bent u de kaart vergeten meldt dan even bij een van de vrijwilligers dat u de kaart thuis gaat ophalen. Wij zorgen er dan voor dat u later, met kaart, uw boodschappen kunt komen ophalen. Uw kaart is uw toegangsbewijs voor de Voedselbank.

Ik kan deze week niet komen2025-03-20T19:21:23+02:00

Hoe laat ik dat weten?

HoVoeeVVoedselbank Breda rekent erop dat u uw boodschappen komt afhalen. Lukt het u niet om te komen, dan moet u dit laten weten.

Goed om te weten: Iemand anders kan, met uw kaart, boodschappen voor u komen doen. Zorg ervoor dat diegene uw kaart en voldoende boodschappentassen meeneemt. Uw vervanger dient op dezelfde tijd en locatie zoals op de kaart vermeld staat de boodschappen af te gaan halen.

Denk aan een ander: als u niet kunt komen en er is niemand anders die voor u de boodschappen afhaalt, meld u dan af. Dan kunnen wij uw boodschappen aan iemand anders meegeven.

Afmelden, zo doet u dat:

Stuur een sms naar Voedselbank Breda: 06-83 77 95 19. Zet in het bericht afmelden en uw kaartnummer of

Stuur een e-mail naar afmelden@voedselbankbreda.nl. Zet in het bericht afmelden en uw kaartnummer of

Vul het formulier in op de website:  www.voedselbankbreda.nl/afmelden of

Bel naar Zorg voor Elkaar Breda: 076-525 15 15

En doe het op tijd:

Heksenwiel:  dinsdag vóór 12:00 uur

De Heuvel:    woensdag vóór 12:00 uur

Koele Mei:     donderdag vóór 12:00 uur

U bent uw kaart verloren2025-03-16T13:51:42+02:00

Uw kaart is uw toegangsbewijs voor de VoedselBank Breda. Zonder het tonen van een geldige kaart kunnen wij u niet toelaten tot de uitgifte. Bent u uw kaart verloren dan kunt u hierover een mail sturen naar aanmelding@voedselbankbreda.nl. Er zal dan, op de eerstvolgende boodschappendag, een vervangende kaart voor u klaarliggen. Het aantal vervangende kaarten is per deelnemer gelimiteerd. Wij raden u dan ook ten sterkste af om, bij het vergeten van uw kaart onterecht te melden dat u deze kwijt bent geraakt. Het is dan verstandiger om uw kaart thuis op te halen. Zie ook “U bent uw kaart vergeten”

Een afspraak, maar waar?2025-04-01T22:17:59+02:00

De aanvrager is uitgenodigd voor een interview op vrijdag.

De aanvrager krijgt hiervoor altijd per e-mail een uitnodiging, daar staan zowel de te bespreken onderwerpen, de tijd én plaats op vermeld. De aanvrager moet tijdens de afspraak de identiteitsbewijzen van alle gezinsleden kunnen laten zien en de mutaties van de afgelopen 3 maanden van de bankrekeningen (aanvrager + eventuele partner). Verder ontvangt in de week van het gesprek ook nog een sms-bericht met een herinnering om naar de afspraak te komen.

De interviews worden gehouden op de locatie Zustersveld 26, 4816 JA Breda.

Dat is in hetzelfde gebouw als de voedselbank alleen is het een andere ingang (om de hoek).

Contact voor donaties2025-03-15T20:05:43+02:00

Als mensen bellen over een donatie die ze willen doen aan de voedselbank kan dat op een aantal wijzen.

Internet

– voor voedsel is dat de link https://voedselbankbreda.nl/voedsel/
– voor geld is dat de link https://voedselbankbreda.nl/donatie/

Hier kunnen ze ook een activiteit sponsoren.
– voor vrijwilligers is dat de link https://voedselbankbreda.nl/vrijwilliger/

Telefoon afdeling logistiek en distributie

De beide afdelingen zijn te bereiken op nummer

06-38254527

Andere vragen? Stuur een mail naar: Welkom@Voedselbankbreda.nl

Boodschappen doen voor een ander2025-03-20T18:52:28+02:00

Als iemand zelf geen boodschappen kan komen doen is een vervanger welkom.

Iemand anders kan, met uw kaart, boodschappen voor u komen doen. Zorg ervoor dat diegene uw kaart en voldoende boodschappentassen meeneemt. Uw vervanger dient op dezelfde tijd en locatie zoals op de kaart vermeld staat de boodschappen af te gaan halen.

Denk aan een ander: als u niet kunt komen en er is niemand anders die voor u de boodschappen afhaalt, meld u dan af. Dan kunnen wij uw boodschappen aan iemand anders meegeven.

Hoe kan ik mijn bankafschriften downloaden?2025-04-16T08:47:39+02:00

Met dank aan KNAB die dit overzicht op hun site ter beschikking heeft gesteld.

ABN AMRO

  1. Log in op je rekening bij ABN Amro.
  2. Ga naar ‘Zelf regelen’ > ‘(Jaar)overzichten downloaden’.
  3. Selecteer de rekeninghouder, het rekeningnummer en kies het soort overzicht dat u wilt downloaden.
  4. Klik op ‘meer opties’ als u wilt selecteren op periode.
  5. Kies rechts in het scherm het overzicht en klik op ‘Download’.
  6. Sla de pdf op uw computer op en open deze.

ASN Bank

  1. Log in bij ASN Bank.
  2. Klik op je rekeningnummer.
  3. Klik op ‘Downloaden’ en kies onder ‘Bestandsformaat’ voor ‘PDF’.
  4. Klik op ‘Start downloaden’.

Bunq

  1. Log in bij Bunq.
  2. Selecteer de rekening.
  3. Klik op ‘Instellingen’.
  4. Selecteer de afgelopen maand en klik op ‘Exporteer rekeningoverzicht’.
  5. Kies voor bestandformaat PDF.
  6. Klik rechtsboven op ‘Downloaden’.

ING

  1. Log in op Mijn ING.
  2. Klik links in het keuzemenu op ‘Service’.
  3. Klik op ‘Af- en bijschrijvingen downloaden’.
  4. Selecteer bij ‘Rekening’ de juiste betaalrekening.
  5. Daaronder selecteer je een recente periode.
  6. Kies vervolgens bij ‘Type’ voor PDF.
  7. Klik tot slot op de oranje knop ‘Downloaden’.

Afschriften downloaden in de ING-app

Het downloaden van je af- en bijschrijvingen is ook mogelijk in de mobiele app.
Open de ING app

  1. Klik op een betaalrekening
  2. Klik op de drie puntjes rechts bovenaan het scherm
  3. Klik op ‘Afschriften downloaden’
  4. Vul een startdatum en een einddatum in
  5. Kies een formaat waarin je het afschrift wilt downloaden, bijvoorbeeld PDF met boeksaldo (datum aflopend)
  6. Klik op ‘Download’. De PDF wordt op het scherm getoond
  7. Deel de PDF via bijvoorbeeld email of print de PDF via het delen-icoon rechts bovenaan het scherm

Knab

Aan het begin van elke maand staat er een nieuw rekeningafschrift in je Persoonlijke Bankomgeving klaar als PDF-bestand:

  • Betaalrekening: via Betalen > Bij- en afschrijvingen > Afschriften
  • Spaarrekening: via Sparen > Bij- en afschrijvingen > Afschriften

Heb je een afschrift nodig van een andere periode? Deze vraag je aan vanuit je Persoonlijke Bankomgeving via Betalen > Bij- en afschrijvingen > Zoeken en Downloaden Selecteer de gewenste periode en klik op ‘Downloaden’. Als bestandsformaat kies je voor PDF. Klik op het document op de download te starten.

Rabobank

  1. Log in op je rekening bij de Rabobank.
  2. Kies de rekening waarvan je het bankafschrift wilt downloaden.
  3. Klik vervolgens rechts op ‘Download transacties/afschrift’.
  4. Klik op een recent afschrift om te downloaden.

Regiobank

  1. Log in bij Regiobank.
  2. Kies in het linker menu bij het onderdeel Betalen, Sparen of Beleggen voor ‘Rekeningafschrift’.
  3. Kies de rekening waarvan je het afschrift wilt downloaden.
  4. Kies de periode waarover je het afschrift wilt hebben.
  5. Klik op Print/PDF.

SNS Bank

  1. Log in op SNS Internetbankieren.
  2. Ga naar ‘Bekijk bij- en afschrijvingen’.
  3. Selecteer de gewenste periode.
  4. Kies ‘Print pdf’.
  5. Kies ‘Openen’.

Triodos Bank

  1. Log in bij Triodos Internet Bankieren.
  2. Ga naar ‘Overzichten’.
  3. Klik op ‘Afschriften’.
  4. Sla dit PDF-bestand op.

Van Lanschot

  1. Log in bij Van Lanschot.
  2. Klik op ‘Documenten’.
  3. Klik op ‘Rekeningafschrift’.
  4. Kies voor ‘Exporteren mutaties’.
  5. Sla dit PDF-bestand op.
THT TGT en voedselveiligheid2025-03-15T19:15:11+02:00

Alle producten die wij aanbieden voldoen aan de eisen die in de Warenwet gesteld worden. In samenwerking met de grootste landelijke supermarktketens als Albert Hein, Jumbo en Aldi vormen wij een zogenaamde “gesloten voedselketen”. De voedselbank Breda wordt net als alle andere supermarkten regelmatig en onaangekondigd gecontroleerd op het handhaven van de voedselveiligheidseisen (HACCP)

Op verpakkingen kunnen 2 soorten houdbaarheidsdatums staan: een Ten minste Houdbaar Tot-datum (THT) of een Te Gebruiken Tot-datum (TGT).

Een THT-datum staat op producten die niet snel bederven.
Na de THT-datum kan de kwaliteit van het product achteruit gaan, maar smaakt het meestal nog goed. Je kunt het dan nog wel veilig eten. 

Via deze link vind je meer informatie over THT-datum

Een TGT-datum staat op zeer bederfelijke producten.
De TGT-datum is de laatste dag waarop het nog veilig is om het product te eten.

Wat is het beleid van de Voedselbanken omtrent dagkaarten ?2025-03-15T19:21:34+02:00

Wilt u voor de eerste keer gebruik maken van de Voedselbank en u heeft het online aanvraagformulier ingevuld?  U kunt dan direct (via een dagkaart) op vrijdag op de Koele Mei 2a, tussen 09:30 en 11:45 uur uw boodschappen komen afhalen.

Dit geldt ook voor bestaande deelnemers als zij een verlenging hebben aangevraagd voordat hun Voedselbank kaart verlopen was. Doet u een verlegingsaanvraag nadat uw Voedselbankkaart verlopen is of bent u door de Voedselbank uitgeschreven?  U kunt dan pas voor het eerst weer boodschappen afhalen nadat de nieuwe aanvraag is afgehandeld en goedgekeurd.

Een dagkaart is een methode om een huishouden in NOOD te helpen. Dat kan zijn omdat iemand waar we voorheen nog geen contact mee hadden in de problemen is gekomen of een aanvrager/deelnemer waar nog geen beslissing is genomen over de aanvraag/verlenging. Met de dagkaart kunt u maar eenmalig boodschappen doen. Zolang de aanvraag in behandeling is kunt u op een dagkaart boodschappen afhalen.

Dagkaarten die aangevraagd worden door Zorg voor Elkaar of professionals worden ALTIJD toegekend. Is er geen aanvraag ingediend dan worden er maximaal maar twee dagkaarten per huishouden verstrekt.

Dagkaarten geven alleen toegang tot de boodschappen dag van vrijdag op de Koele Mei 2a. Dus dagkaarten kunnen NOOIT gebruikt worden op andere uitgiftepunten of op andere dagen.

In echt heel nijpende en risicovolle situaties heeft elk uitgiftepunt de opdracht om mensen te helpen. We zijn een “liefdadigheidsinstelling” en geen boekhoudkantoor. Echter de beoordeling van de voorliggende situatie is aan de coördinator van het uitgiftepunt of diens plaatsvervanger. Ook hier geldt dat het hart belangrijker is dan het hoofd.

Veel gestelde vragen
Ga naar de bovenkant